„Eretiškų esė“ atsiradimo istorija
Oficialiai Čekijoje veikalas išleistas tik 1990 metais – praėjus devyneriems metams po vertimo į prancūzų kalbą su Paulio Ricœuro įvadu ir Romano Jakobsono baigiamuoju žodžiu, rašytu 1981 metais.
Laiške savo draugui Walteriui Biemeliui, rumunų-vokiečių kilmės filosofui, Patočka „Eretiškas esė“ apibūdino kaip„Abschiedssonate“, be abejo, brėždamas aliuziją į Beethoveno fortepijono sonatą E flat major, Op 81a, „Les Adieux“.Nors iš šio pasakymo nėra aišku, kuo Patočkos esė turi būti laikomos – baigiamuoju darbu, apjungiamąja grandimi, ar„sugrįžimo kūriniu“, kaip ir paskutinė Bethoveno sonata „Das Wiedersehen“, – visa jo raštų raida, pradedant nuo 1931-ųjų daktaro disertacijos „Nuo įrodymų sampratos iki natūraliojo pasaulio ir jo užribio“, koncentruotai grįžta į mąstymolauką minėtose šešiose esė: gamtos santykis su istoriškumu, laisvės ir atsakomybės problema, technologijų klausimas irmodernybės krizė, fenomenologinė žmogaus būklė, Europos idėja, istorijos filosofija, krikščionybė ir graikiškiejimąstymo šaltiniai.
Susiję knygos